Een minimaal aantal wanbetalers en een gestructureerd debiteurenbeleid

Als je bekend bent met debiteurenbeheer dan weet je ook dat de meeste wanbetalers niet expres hun factuur niet voldoen. Feit is echter wel dat je deze mensen toch moet benaderen. Het betreft immers geld waar jij recht op hebt en waar je de diensten of services al voor hebt geleverd. Debiteurenbeheer en het bijhouden van betalingen is een taak die niet voor iedereen is weggelegd. Voor de financiële gezondheid van een bedrijf dienen de achterstallige betalingen tot een minimum te worden gehouden. De makkelijkste manier om dit te bereiken is met een duidelijk en gestructureerd debiteurenbeleid.

Het beleid

Het is alleen mogelijk om je debiteurenbeleid op orde te hebben als je je wanbetalers onder controle hebt. Dit betekent dat je alle klanten een duidelijke factuur stuurt waarover geen vragen kunnen bestaan, dat je ze een aantal (minstens 2) betaalmogelijkheden aanbiedt zodat er altijd één methode is die ze direct kunnen gebruiken en dat je de klanten vanaf het moment dat de betaling te laat is hier regelmatig aan herinnert. Er dient een duidelijk pad te zijn dat wordt bewandeld vanaf het moment dat een betaling achterstallig wordt. Bijvoorbeeld eerst wekelijks een schriftelijke herinnering, vervolgens een telefoontje, daarna een aanmaning en als uiterste maatregel het sturen van een deurwaarder.

Hulp bij debiteurenbeheer

Het is zeker geen makkelijke taak om klanten die je graag terugziet te moeten contacteren met negatief nieuws. Om die reden kiezen veel bedrijven ervoor om dit uit te besteden aan een specialist zoals BMK. Je debiteurenbeheer wordt dan volledig of gedeeltelijk overgenomen. Dit kan voor een permanente periode of ook tijdelijk. Je krijgt vaak ook beschikking over software waarmee je te allen tijde in de gaten kunt houden hoe het ervoor staat en of het uitbesteden zijn vruchten afwerpt. Op die manier hoef je je over je financiën in ieder geval geen zorgen meer te maken.